Upprustningsplikt hyresvärd?

Hej, jag bor i en lägenhet i ett hyreshus som är byggt på 40-talet. Både lägenheten och huset i sig är väldigt slitet. I badrummet har taket bruna fläckar och sträck som ser ut som vattenskador, toalettens vattentank är söndrig och det luktar dåligt ur avloppen. Kökets skåp vittrar sönder och det saknas fläkt så allt stekfett sprids i rummet och lägger sig som en hinna på allt. Lägenheten har många skavanker som jag har påpekat men får bara små billiga nödlösningar. Det värsta är dock husets skick; källaren luktar starkt av mögel, sprickor och utbuktningar i väggarna, extremt smutsigt med damm och spindlar/spindelnät överallt, gamla rostiga för som är lagade med nån sorts väv. I tvättstugan finns inget torkskåp och torktumlaren är ständigt ur funktion, rör i taket som hänger fast med endast band. Mkt smutsigt. Vidrigt. Ute på gården är allt vildvuxet, trädgårdsmöblerna ruttna, och vad som är skrämmande är att balkongernas undersidor vittrar sönder (stora vassa block av cement lr liknande faller ofta ner från dem). Vad om någon får sånt i huvudet? Inget händer/görs och hyresvärden tycks helt negligera förfallet. Vad kan jag göra och är detta jag beskrivit ovan verkligen ok eller kanske olagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! När det kommer till bostadslägenheter är hyresvärden skyldig att hålla lägenheten "i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet". Dock får avtal träffas om att lägenheten ska vara i sämre skick. Fråga blir då alltså hur lägenheten såg ut vid inflytt? Accepterade du vid inflytt ett sämre skick än "den allmänna uppfattningen" i ert avtal? I sådant fall är det detta som gäller. Och är den brukbar för sitt ändamål? Lagen skiljer mellan vad som är brukbart - exv. kan man laga mat trots ett dåligt fläktsystem? Om ni inte har avtalat om ett sämre skick ska hyresvärden "ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk". Dock skiljer det sig mellan problem som är rent "farliga". Om inte denna bostadslägenheten har denna lägst godtagbara standard, får hyresnämnden på hyresgästens ansökan förelägga hyresvärden att vidta den åtgärd som behövs för att lägenheten skall uppnå sådan standard. Lägst godtagbara standard innebär ex: kontinuerlig uppvärmning, att huset ej har briser i fråga om hållfasthet, brandsäkerhet etc. Rekommendabelt är att läsa vidare på hyresnämndens sida (http://www.hyresnamnden.se/sa-gar-det-till/arenden-i-hyresnamnden/ och vända dig till dem. Läs gärna vidare under "godtagbar standard" i Jordabalken 12:18a https://lagen.nu/1970:994

(Jordabalken 12:9; 12:15; 12:16, 12:18, se länk ovan)

Amanda Strömblad LarssonRådgivare