Uppsägning av andrahandskontrakt

Hej, har en fråga om andrahands kontrakt. Jag hyr andrahand och har ett kontrakt på ett år, men stå även att jag har 3 månaders uppsättningstid. Har snackat med hyresvärden och sagt upp lägenheten, men hyresvärden påstår att jag måste bo kvar där ett år eftersom jag har kontrakt på det. Och vill jag säga upp ska jag göra det 3 månader innan kontraktet går ut. Så min fråga är,vad är det som är rädd och gäller? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I 12 kap. 5 § jordabalken står det att en hyresgäst till en bostadslägenhet alltid har rätt att säga upp hyreskontraktet vid månadsskiftet som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen. Denna regel är tvingande och innebär att man som hyresgäst alltid har rätt till en tre månaders uppsägningstid. Rätten gäller även när man avtalat om ett hyreskontrakt med en bestämd längd och det finns inga undantag till regeln. På hyresnämndens hemsida finns bra information angående detta: http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyrestid-och-uppsagningstid/.

Sammanfattningsvis har du alltså rätt att säga upp ditt andrahandskontrakt med 3 månaders uppsägningstid och du måste inte bo kvar där längre än just den tiden.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare