Uppsägning av andrahandskontrakt

Hej,

Hyr en bostadsrätt i andrahand som jag själv sagt upp. I vårt kontrakt står det 3 månaders uppsägningstid åt bägge hållen. Har jag rätt att nu efter uppsägning hävda att lagen säger 1 månad från min sida, eller är det "för sent" då vi redan skrivit kontraktet?

Hittade den här frågan, där svaret inte exakt överlappade med min situation:

http://lawline.se/answers/uppsagningstid-vid-hyra-av-bostadsratt-i-andra-hand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du hyr en bostadsrätt i andra hand är lagen om uthyrning av egen bostad (se här) tillämplig, under förutsättningen att hyresavtalet ingicks från och med den 1 februari 2013 eller framåt. Lagen är tvingande till hyresgästens förmån vilket innebär att den inte kan avtalas bort. Du har därför rätt att säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen, oavsett vad ni har avtalat om.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare