Uppsägning av andrahandskontrakt

Hej! Jag hyr ett studentrum i andrahand. Vi har skrivit på ett bevis på att jag tar över rummet i andrahand men inget kontrakt. Nu påstår hon jag hyr av att vi har ett muntligt avtal om en deposition om en hel hyra vilket inte är sant, hur ska jag göra? Hon säger också att eftersom vi inte har någon uppsägningstid så kan hon kräva mig på pengar fram till juni då vi först avtalade att jag skulle bo där tills dess. Men jag har nu fixat egen lägenhet och ska flytta in där den 15:e april. Hon säger att om jag inte skriver på ett nytt kontrakt kan hon kräva mig på pengar fram till juni, är detta korrekt? Hon säger också att hon kan anlita en städfirma i mitt namn om jag inte har städat lägenheten rätt efter att jag flyttat ut, kan hon göra så? Enligt hyreslagen så har jag ju 3 månaders uppsägningstid, men hon skrev till mig i januari att jag inte hade någon uppsägningstid och därför väntade jag tills februari med att säga upp lägenheten. Gäller dessa tre månader från det att jag säger upp den eller kan jag hävda att det borde gälla från januari då jag frågade om det då?

Lawline svarar

Hejsan!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår så har du ett andrahandskontrakt på en studentrum som från början var avtalat att sträcka sig fram till juni månad. Som hyresgäst har man alltid rätt till tre månaders uppsägningstid, oavsett om det är avtalat om en längre tid, detta enligt 12 kap. 5 § jordabalken. Att kontraktet är skrivet som ett bevis och inte som ett regelrätt kontrakt utgör ingen skillnad för er uppsägningstid, då denna regel är tvingande för hyresvärden, som inte kan ändra villkoren till det sämre för hyresgästen. Detta innebär att man inte kan avtala bort de regler som finns i lagstiftningen. Enligt 1 kap. 4 § 2 st. JB så ska ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla så ska uppsägningen ske senast en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor, en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader, och tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet. Din hyresvärd kan således inte kräva dig på pengar fram till juni, då det är tre månaders uppsägningstid som gäller.

Det är dock så att uppsägningstiden gäller från det datum du sa upp lägenheten och tre månader framåt. Detta gör att det är februari som är starten på uppsägningstiden om det är då du sa upp lägenheten.

Gällande det muntliga avtalet som din hyresvärd hävdar har kommit till stånd är det inte giltigt ifall det inte accepterats av dig. Finns det inte heller skriftligt att ni avtalat om en deposition kan din hyresvärd inte heller kräva att denna ska betalas. Eftersom det är din hyresvärd som hävdar att ett muntligt avtal ingått är det också hyresvärden som har bevisbördan att ett muntligt avtal föreligger, det kan dock vara svårt att bevisa att ett avtal har slutits.

Beställer man tjänster i någon annans namn utan dennes godkännande är det bedrägeri och straffbart enligt 9 kap. 1 § brottsbalken. Det är alltså inget din hyresvärd kan göra. Du kan dock bli ersättningsskyldig om städningen inte är godkänd och hyresvärden tvingas anlita en städfirma. Det kan därför vara bra att dokumentera städningen när den är gjord.

Hoppas att ovanstående svar var till hjälp för dig!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare