Uppsägning av hyresavtal

Hej!

Jag undrar om man vid andrahanduthyrning kan avtala om 1 månads ömsesidig uppsägningstid är man hyr ut tills vidare? Eller måste den ömsesidig uppsägningstiden vara 3 månader? Jag får den uppfattningen när jag läser Jordabalken 12 kap.4 § 1st.

Tacksam för svar!

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet (se Jordabalken 12:4).

En hyresgäst kan dock få en kortare uppsägningstid än vad som är lagstadgad om ni båda kommer överens om det och anger den kortare uppsägningstiden i hyresavtalet. Som uthyrare är du däremot bunden vid de uppsägningstider som hyreslagen föreskriver samt även längre uppsägningstider om detta avtalats.

Hoppas du fick svar på din fråga. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare