Uppsägning av hyreskontrakt när båda står på kontraktet

Jag och min sambo (sista juli har vi bott ihop i tre månader) har flyttat isär. Båda står på kontraktet, och det verkar som om hon kanske kommer att vägra skriva på uppsägningen. Det är jag som har flyttat ut, och är nu skriven på en annan adress där jag också bor.

Måste båda skriva på uppsägningen för att det ska gillas? Eller kan jag säga upp min del, och således betala halva hyran under de tre uppsägningsmånaderna? Och hur är det när det kommer till räkningar så som el, internet och tv-licens etc? Alla räkningar (förutom den gemensamma hyran) står i hennes namn.

Hon har också ett hemmaboende barn sedan ett tidigare förhållande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om lägenheten hyrs gemensamt och endast en av er skall flytta måste den som skall flytta säga upp sin del av hyreskontraktet. Om någon flyttar utan att säga upp sin del är man fortfarande ansvarig för lägenheten även om man inte bor där. Detta innebär att man är ansvarig, inte bara för hyran, utan även allt annat som man ansvarar för som hyresgäst.

Om någon säger upp sin del av lägenheten brukar oftast hyresvärden göra en ny prövning om de kan godkänna att den kvarvarande hyresgästen, i ditt fall din förra sambo, står som ensam ansvarig för hyresavtalet. Det kommer aldrig krävas att din sambo skriver på uppsägningsavtalet för att du ska bli befriad från hyreskontraktet. Utan du kan säga upp din del och behöver enbart beakta uppsägningstiden. När uppsägningstiden löpt ut är du inte längre hyresgäst.

Angående de övriga räkningarna bör ni komma överens om hur ni ska göra med dem. Eftersom du inte står på faktorerna har du i och för sig inte något betalningskrav ifrån borgenärerna (leverantörerna) och kommer således inte kunna bli betalningsansvarig för dem. Dock rekommenderar jag dig att betala för din del och förbrukning fram till det datum du lämnar lägenheten för att undvika eventuell tvist om din sambo skulle vilja väcka en sådan.

Det behöver inte tas hänsyn till barnet i detta fall eftersom att det inte är ditt.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare