Uppsägning av hyreskontrakt pga. annan folkbokföringsadress

Hej,

Jag har hyrt ut min lägenhet i andra hand och blir av med kontraktet nu pga. att jag inte varit bokförd på adressen under ett år. vad kan jag göra för att behålla lägenheten. det ska noteras att detta händer utan varningar och jag får inte tag på hyresvärden

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår av frågan att du har en hyreslägenhet. Det gör att bestämmelser i 12 kap jordabalken (hyreslagen) blir aktuella.

Till att börja med krävs samtycke av din hyresvärd för att hyra ut lägenheten i andra hand (12 kap 39 § JB). För att hyra ut lägenheten krävs "beaktansvärda skäl". Det kan handla om att provbo med sambo eller studera på annan ort (12 kap 40 § JB). Har detta inte skett kan hyresvärden riva kontraket efter att tillsägelse har skett och förstahandshyresgästen haft tillfälle att ansöka om tillstånd (12 kap 42 § 3p). Jag utgår dock ifrån att tillstånd för andrahandsuthyrningen finns och att det istället är tal om att din hyresvärd vill riva kontraktet enbart pga. att du inte varit folkbokförd på din adress under ett år.

En person har skyldighet att folkbokföras på den adress där hen anses som bosatt (6 § folkbokföringslagen). Man anses som bosatt på den adress där man regelmässigt tillbringar sin dygnsvila (7§ folkbokföringslagen). Du ska alltså inte vara folkbokförd på den lägenhet som du hyr ut i andrahand eftersom du inte för tillfället anses vara bosatt på den adressen.

Enligt min mening är detta inte ett skäl enligt 12 kap 42 § JB för att din hyresvärd ska kunna vräka dig från din lägenhet eftersom du folkbokfört dig på rätt sätt. Det ska också tilläggas att det krävs förvarning från din hyresvärd innan kontraktet rivs med hyresgästen (om det inte rör sig om allvarliga störningar). Din hyresvärd ska således ha förvarnat dig innan du blir av med ditt kontrakt. Eftersom detta inte har skett har jag svårt att se att din hyresvärd ska ha rätt till att säga upp kontraktet enbart på denna grund.

Om du inte kan få tag i din hyresvärd skulle jag råda dig till att få stöd ifrån hyresgästföreningen. (https://www.hyresgastforeningen.se/). Du kan även nå dom direkt på 0771-443443. De kan hjälpa dig kring en tvist med din hyresvärd och de kan även påtrycka en kontakt med din hyresvärd.

Skulle det ändå vara så att din hyresvärd står fast vid sitt beslut i detta ärende kan du vända dig till hyresnämnden. De kan istället besluta och medla i denna tvist. En sådan blankett hittas här: http://www.hyresnamnden.se/Domstolar/hyresnamnderna/ansokan.pdf

Hoppas att du fått svar på dina frågor!

Linnéa CarnrotRådgivare