FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende31/03/2014

Uppsägning av jaktarrende

Jag vill säga upp ett jakträttsavtal. I det upprättade avtalet står det formulerat "Uppsägning skall ske på sått som stadgas i 8 kap 8 § jordabalken senast 2 månader före upplåtelsetidens utgång. Sker inte uppsägning skall avtalet anses förlängt med fem år". Sista datum för uppsägning är 30 apr 2014. Min första fråga är om just "uppsägn enl 8 kap.. jordabalken" gör att det behöver formuleras på något speciellt sätt eller kan jag skriva ett uppsägningsbrev och hänvisa till jakträttsavtalet bara? Fråga två - behöver jag skicka det någon annan instans, tänker t.ex. lantmäteriet kanske, än till jakträttsinnehavaren? Ingen jakt har bedrivits på det fyra år vi haft fastigheten av jakträttsinnehavaren.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lagrummet kräver ingen särskild formulering, utan kräver endast att uppsägningen ska vara skriftlig. Du behöver endast delge jakträttsinnehavaren för att uppsägningen ska vara giltig, du behöver alltså inte skicka uppsägningen någon annanstans. Vanlig delgivning sker genom att handlingen skickas eller lämnas till delgivningsmottagaren. Normalt sker detta genom att handlingen skickas med post (rekommenderat brev) eller överlämnas med bud. Som bevis på att delgivningsmottagaren har mottagit handlingen begärs ett delgivningskvitto eller mottagningsbevis (s.k. vitt kort).

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare