Uppsägning av ny arbetsgivare p g a händelser på förra arbetsplatsen

Hej Lawline. I höstas fick jag välja mellan att säga upp mig själv eller att få sparken ifrån mitt jobb (butik) då chefen kommit på mig med att ta med mig en vara hem utan att ha betalt för mig. Jag valde självklart att säga upp mig själv då det skulle se bättre ut inför framtida jobb. Senare den hösten lyckades jag få jobb i en annan butik. Jag jobbade i ca 2 veckor och skrev på anställningsavtal efter ca 1 vecka. Till saken hör att jag senare in på vecka 2 på mitt arbete fick ett samtal av chefen som förklarade att han ej kunde ha kvar mig då det framkommit att jag "snattat" på mitt föregående jobb. Han sa att det var dumt då dom ej ville förstöra sin "image" Har dom rätten att be mig att "gå" när jag ej begått något fel just på den arbetsplatsen? Jag har ännu inte blivit dömd för mitt brott och har alltså ännu ingen prick i registret (dock kommer jag ju bli dömd och garanterat få en prick när allt tas upp) Jag brydde mig inte till en början men nu känner jag mig sjukt kränkt och förnedrad då jag ångrar mitt brott och vet att det aldrig skulle hända igen! Kan jag på något sätt gå vidare med detta eller har dom den rätten till att göra såhär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

De regler som blir aktuella i ditt fall finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har chefen på det nya jobbet genom sitt agerande avskedat dig. Eftersom det troligtvis inte finns saklig grund ens för uppsägning kan du kräva skadestånd från den arbetsgivaren som avskedat dig och dessutom att anställningen ska bestå. För att göra detta råder jag dig att kontakta ditt fackförbund (om du är medlem i ett fack) eller kontakta en jurist för ytterligare vägledning.

Det här förutsätter dock att det inte rör sig om en provanställning.

Förutsätter tillsvidare- eller visstidsanställning

Det finns olika typer av anställningar. Om du har blivit anställd tillsvidare eller för en viss tid (en allmän visstidsanställning eller vikariat) så har du anledning att kräva skadestånd från din arbetsgivare för det som har hänt. Om du däremot haft en provanställning, 6 § LAS, har din arbetsgivare rätt att be dig sluta utan någon egentlig anledning. Dina krav mot arbetsgivaren förutsätter alltså att det inte rör sig om en provanställning.

Det finns ingen saklig grund

För att man ska kunna bli uppsagd/avskedad av sin arbetsgivare krävs att det finns saklig grund, d v s en godtagbar anledning till att man tvingas sluta, 7 § LAS. Att snatta/stjäla från sin arbetsgivare är normalt saklig grund för uppsägning.

I ditt fall har du ju inte snattat från din nya arbetsgivare. Anledningen till att de vill att du ska sluta är att de har fått reda på att det har hänt en gång förut hos din förra arbetsgivare. Det är enligt min bedömning INTE saklig grund för uppsägning. Att du inte har berättat det här för din nya arbetsgivare innebär inte heller att de har rätt att be dig gå.

Du kan kräva att anställningen ska bestå samt skadestånd

Eftersom de har bett dig att gå samma dag och inte tagit någon hänsyn till uppsägningstid har din nya arbetsgivare avskedat dig, 18 § LAS. De har ingen rätt att göra det och du kan därför kräva att anställningen ska bestå och att du ska få skadestånd, 38 § LAS. Om du tänker kräva detta av arbetsgivaren måste du meddela dem så snart som möjligt för att inte dina anspråk ska preskriberas (d v s att det blir för sent att kräva något), 40-41 § LAS.

Du har dessutom rätt att kräva att få papper på att du har blivit uppsagd/avskedad och anledningen till att du måste sluta, 8 § LAS.

Kontakta facket eller en jurist

Att driva en process mot arbetsgivaren kan vara svårt och jag råder dig därför att kontakta ditt fackförbund om du är med i ett. Om du inte är med i facket bör du ta kontakt med en jurist, förslagsvis kan du vända dig till Lawline Juristbyrå (du kan boka ett möta här). Om du inte vill kontakta en jurist föreslår jag att du berättar för din arbetsgivare att du har rätten på din sida och att du antingen får jobba kvar eller får ett skadestånd för att du slutar (arbetsgivaren har rätt att ”köpa ut dig” för sex månadslöner, 39 § LAS).

Hoppas du har fått svar på dina funderingar! Om du undrar något ytterligare kan du kommentera i fältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare