Uppsägning av provanställning som övergått till tillsvidareanställning

Hej! Jag har precis fått min provanställning avslutad från och med den 5:e Mars 2018. Har jag rätt att gå på dagen men fortfarande få betalt för hela Mars? Dom säger att jag ska jobba kvar till den 5:e April, alltså 1 månad. Men Jag vill ha all tid jag kan få till att söka ett nytt jobb. Men vill såklart ha lönen för sista månaden så man klarar sig ekonomiskt... Har även förstått att min provanställning kanske har hanterats lite konstigt då jag hade 12 månader prov fårn feb 2017 till feb 2018 som förlängdes med ytterligare 6 månader. Det är en facklig fråga antar jag. Jag uppskatt ar all info jag kan få.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått det så har du alltså haft en provanställning i 12 månader som förlängts med 6 månader. Först och främst är du inte provanställd. Efter 6 månader som provanställd blir man automatiskt tillsvidareanställd om man inte blir uppsagd, något du hittar i 6 § och 6 § 2 st. i lagen om anställningsskydd. Enligt 4 § i lagen om anställningsskydd så gäller anställningen tills vidare, och det är arbetsgivaren som har bevisbördan på att du har någon annan anställningsform än det.

Så du behöver inte bevisa att du är tillsvidareanställd heller även fast du med lätthet kan göra det med hänvisning till anställningsavtalets längd. I 11 § lagen om anställningsskydd hittar du de relevanta uppsägningstiderna beroende på hur länge du arbetat där. Jag utgår ifrån din fråga som att du har arbetat där under 2 år, vilket innebär att en uppsägningstid på 1 månad gäller åt båda håll så att säga. Det kan vara värt att tillägga att lagen om anställningsskydd (LAS) är tvingande till din fördel och inte kan avtalas bort på något sätt, något avtal som går emot LAS är också utan verkan mot dig.

Du behöver alltså arbeta från 5 mars till 5 april eftersom du är tillsvidareanställd. Dock låter det som om de visste om att du egentligen ska vara tillsvidareanställd även om de sagt till dig att du endast är provanställd då de hade koll på uppsägningstiden. Det skulle eventuellt kunna vara tal om ersättning från företaget om andra tillsvidareanställda fick vissa förmåner som du inte fick ta del av, om de hade högre lön än dig etc. Därför skulle det kunna vara värt att kontakta en jurist specialiserad på arbetsrätt och se vad den personen säger.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare