Uppsägning och information

Hej

Har en väninna som blivit uppsagd då det inkommit en anonym anmälan om att hon brutit mot banksekretess.

Hon blev fullständigt nedtryckt av platschef och chef för human resources.

Hon fick ingen chans att försvara sig själv då anmälan var anonym och är nu avstängd under utredning.

Detta känns helt fel. De påstår att hon läckt information till tredje part och att de kan se att hon sökt på personen i våra system. Men i vårt jobb gör vi flertalet personsökningar dagligen. Kan de verkligen lita på ett anonymt tips utan att dela med sig av det till henne?

Kan de verkligen stänga av henne alternativt säga upp henne utan att låta henne försvara sig och få reda på vilket ärende det ens gäller?

Tacksam för svar

Mvh

Christopher

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till oss på Lawline!

Allmänt

Reglerna om anställningsskydd för arbetstagare och medbestämmande i arbetslivet hittar du här respektive här.

Som utgångspunkt ska en uppsägning vara sakligt grundad. Detta är den om det föreligger arbetsbrist eller personliga skäl som kan läggas till grund för en uppsägning, se här.

Informations- och förhandlingsskyldighet

En arbetsgivare har som utgångspunkt skyldighet att förhandla före ett beslut om uppsägning se här. Denna skyldighet gäller dock endast mot arbetstagarorganisationer, dvs facket som den som ska sägas upp tillhör. Vid sådana förhandlingar kommer relevant information, som den eventuella uppsägningen grundas på, att presenteras. Ovanstående innebär att sådan förhandlingsskyldighet inte föreligger då arbetstagaren är oorganiserad, alltså inte tillhör ett fackförbund.

Ogiltighet av uppsägning

Om en uppsägning sker och din vän anser att något inte går rätt till kan denne yrka på att uppsägningen ska ogiltigförklaras, se här. Detta måste denne meddela inom två veckor från att uppsägningen sker. Det är din vän som har bevisbördan. Detta innebär att denne måste bevisa vad det är som gjort arbetsgivarens handlande fel.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lejla AlicRådgivare