Uppsägning/avskedande pga brott

Hej,

Jag har sedan tidigare varit dömd och suttit i fängelse en kort stund.

Jag fick en anställning på ett företag. Efter första veckan in på anställningen fick någon på företaget veta att jag hade varit dömd för ett brott sedan tidigare och min anställning sades upp direkt, anledningen på papperet var arbetsbrist, men när vi diskuterade det hela så var det eftersom jag hade varit dömd sedan innan.

Har arbetsgivaren rätt att göra detta? Är detta diskriminering? Kan detta anmälas till DO?

Mvh

JS

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler angående uppsägning av anställningsavtal finns i lagen om anställningsskydd. För att säga upp en anställd krävs enligt 7 § att uppsägningen är sakligt grundad. För att avskeda någon krävs enligt 18 § att arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. I vissa fall kan det vara så att du som arbetstagare är skyldig att informera om tidigare brottslighet. Det beror bl.a. på vad för brottslighet det rör sig om och vilken sorts anställning man har (vilka uppgifter man utför åt arbetsgivaren etc.). Vidare gäller att arbetsgivaren som huvudregel inte får säga upp dig enbart på grund av brottsligheten om arbetsgivaren känt till brottsligheten i mer än två månader före uppsägningen.

Regler om diskriminering finns i diskrimineringslagen. Diskrimineringsgrunderna är enligt lagen kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Om arbetsgivaren har avskedat dig på någon av dessa grunder kan det således utgöra diskriminering, se 2:1.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare