FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/04/2016

Uppsägningsavgift vid byte av mobiloperatör

Hej Lawline,

Jag har en fundering om ett mobiloperatörsföretag får ta ut en retroaktiv avgift utan att skriftligt meddela mig först? Jag har avslutat mitt abonnemang hos företaget genom en nummerflytt och nu måste jag betala för 3 månadsuppsägningstid trots att telefonen inte fungerar. Det råkade jag se i min kommande betallista då jag har ett autogiroavtal men detta har inte operatören berättat för mig. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Just när det gäller uppsägningstid brukar detta regleras i avtal. Vad gäller uppsägningstider vid telefonabonnemang brukar detta framgå i ditt abonnemangskontrakt. Min personliga uppfattning är att det normalt sätt är mellan 1 till 3 månaders uppsägningstid när du väljer att avsluta ett abonnemang, oavsett operatör. Detta är tyvärr ingen retroaktiv avgift. Har du exempelvis haft bindningstid i 24 månader, bör du enligt avtalet haft en möjlighet att säga upp abonnemanget efter 21 månader, med en uppsägningstid på 3 månader.

Under dessa tre månader som du har uppsägningstid torde det inte finnas med någon telefonkostnad i ditt abonnemang, men jag rekommenderar dig att se över ditt abonnemangsavtal trots allt. Dessutom bör du även kontrollera om du har någon form av garanti på din telefon, i och med att den inte fungerar.

Således; Det är fullt lagligt och möjligt för din mobiloperatör att ta betalt under uppsägningstiden utan att skriftligt meddela dig först. De har helt enkelt meddelat dig när du ingick avtal med dem om abonnemang. Eftersom uppsägningstiden är reglerad genom avtal hade jag rekommenderat dig att se över ditt abonnemangsavtal. Jag misstänker även att din nya mobiloperatör använder sig av uppsägningstider, vilket är väldigt vanligt inom branschen.

Gällande din telefon som inte fungerar, hade jag som sagt var rekommenderat att du ser över om du har någon eventuell garanti på telefonen samt även att du kontrollerar om du faktiskt betalar något för telefonen under uppsägningstiden. Gör du det, är det visserligen inte olagligt för operatören att ta betalt, men om de är måna om sitt rykte och renommé kanske de kan försöka komma fram till någon form av kompensation om du väljer att kontakta deras kundservice!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare