Uppsägningsskydd för familjemedlem

Hej, jag har tidigare ställt en fråga och fått ett bra svar - tack så mycket för det. I slutet av svaret stod att sonen inte står helt utan skydd - vad menas med det? Företaget har inte kollektivavtal, det finns ett anställningsbevis, det beskriver inte vilka regler som gäller vid uppsägning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag hittade din tidigare fråga och antar att du hänvisar till följande stycke:

"Den person du nämner räknas alltså som arbetsgivarens familj trots att han inte bott hemma på många år. Detta innebär att han inte omfattas av LAS bestämmelser, så som krav på saklig grund för uppsägning. Arbetstagaren står dock inte helt utan skydd, man får fortfarande inte bli uppsagd i strid mot lag eller goda seder. Han kanske även har ett anställningsavtal med arbetsgivaren där dessa frågor regleras och är skyddad i och med detta."

Jag ska nu försöka förklara vad den tidigare rådgivaren måste ha menat.

Lagen om anställningsskydd (LAS) är i princip tänkt att ge skydd åt samtliga arbetstagare i Sverige. Som tidigare nämnt är dock arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj undantagna. Beroende på vilket yrke det är fråga om kan det dock finnas särskilda lagar som ger skydd vid uppsägning. En sådan lag är exempelvis lag (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete. För de flesta yrken finns dock inte uppsägningsvillkor reglerade någon annanstans än i LAS. Detta innebär att - det enda skydd arbetstagarens familjemedlem skulle kunna ha - skulle vara genom ett kollektivavtal eller anställningsavtal (där regler om uppsägning finns reglerat).

I brist på sådana avtal finns med andra ord inget uppsägningsskydd för arbetstagarens son.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare