Uppsägningstid, 1 eller 3 månader

Arbetsrätt.Jag är beviljad Tjänsteledighet för att prova på nytt jobb på 6 månader skriftligt.Men hur brukar det se ut angående uppsägningstid?Chefen pratar om tre månaders uppsägningstid jag säger en månad. Facket ger luddiga svar. Några exempel goda råd på vägen?

Lawline svarar

Om det i anställningsavtalet inte finns någon uppsägningstid angiven är det LAS (lagen om anställningsskydd) eller, om så finnes, aktuellt kollektivavtal som gäller. Dock bör man vara varse om att en arbetsgivare inte ensidigt kan ställa dig som arbetstagare sämre i dager än vad LAS stipulerar. I LAS kan utläsas att det är en månads uppsägningstid som gäller vid egen uppsägning, finns däremot kollektivavtal är det inte helt ovanligt att det ändrats till tre månader vilket då också är det som gäller.

Mitt tips är att begära ut aktuellt kollektivavtal, om nu facket inte kan svara dig, för att enkelt kontrollera detta själv. Finner du inget annat är det en månads uppsägningstid som gäller.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare