Uppsägningstid

Hej!

Jag har jobbat 1 månad in på min 6 månaders provanställning och vill nu säga upp mig då jag varken trivs, mår bra eller kan tillgodose arbetsgivarens behov.

Kan jag på något sätt avtala bort uppsägningstiden och gå med en gång?

Skulle arbetsgivaren inte vilja det så ser jag inget annat alternativ än att sjukskriva mig då jag mår dåligt av att gå till jobbet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om anställningsavtal, då hittar vi svaret i Lagen om anställningsskydd (LAS). Du har en provanställning, och om inget annat avtalats mellan dig och din arbetsgivare så kan den avbrytas även före prövotiden är slut (LAS 6 § st. 3).

Jag utgår ifrån att det framgår på ditt anställningsavtal hur lång uppsägningstid du har, om det inte gör det så gäller en minsta uppsägningstid av en månad (LAS § 11). Du kan inte avtala bort uppsägningstiden, ett sådant avtal skulle vara ogiltigt eftersom dom inskränker dina rättigheter som arbetstagare (LAS 2 § st. 2).

Arbetsgivare har ett stort ansvar för att förebygga ohälsa på arbetsplatsen. Därför föreslår jag att du pratar med din arbetsgivare och berättar det du just gjorde för mig. Förhoppningsvis kan arbetsgivaren ge dig det stöd och hjälp som du behöver.

Mvh

Fredrik RisingRådgivare