Uppsägningstid av lägenhetshyra när ingenting har avtalats om.

Hej,

Jag har för närvarande en kompis som inneboende, som har bott och varit skriven på min adress i ca. 2 år. Vi kommer inte längre överens om förhållandena hemma så jag bad hen att betänka attityden eller flytta. Skrev detta via meddelanden "Om du inte ska bo kvar behöver jag upplysa dig om att det är 3 månaders uppsägningtid (kalendermånader), dvs. du har rätt att bo kvar till sista februari 2016 men är även skyldig att betala hyra tills dess, sista hyran betalas då in den 25e januari 2016.". Fick svaret "Jag kommer nog göra så att jag flyttar ut i februari faktiskt. " Detta var den 2a nov i år. Nu vill hen flytta ut i januari och inte betala hyran för februari, har hen rätt att göra så? Vi hade, ur min synvinkel, en överenskommelse om utflyttsdatumet redan. Vi har inget skriftligt kontrakt, jag har dock hyresförhandlingar per meddelanden och överföringar för hyran till mitt bankkonto, och har därav inte diskuterat uppsägningstid. Hen sa även "Vad ska du göra om jag inte betalar hyran?" Om så skulle ske, kan jag gå till kronofogden eller finns det andra åtgärder? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline,

Av din fråga kan jag förstå att du har företagit en uppsägning av din kompis den 2 november 2015 och att ni bott tillsammans mer än 3 månader. Jag förutsätter också, precis som du skriver, att inget är avtalat om mellan dig och din kompis och att vi då kan se ert hyresavtal som ett muntligt tillsvidarekontrakt.

Huvudfrågan blir då i mina ögon hur lång uppsägningstid som ska gälla när detta inte har avtalats om. Svaret på det regleras i Jordabalkens 12 kapitel.

Enligt 12 kapitlet Jordabalken gäller tre månaders uppsägningstid om inte annat avtalats om. Uppsägningen ska vidare räknas i kalendermånader. Om du sagt upp lägenheten den 2 november så blir uppsägningstiden december, januari och februari.

Vägrar din kompis att betala hyra så ska du vända dig till Kronofogdemyndigheten, detta är en relativ enkel lösning men vägrar din kompis att betala så kan du behöva stämma den och väcka en tingsrättsprocess.

Behöver du råd eller tips om det blir mer problem så kan du ta hjälp av Familjens jurist.

Med vänlig hälsning,

Jesper LublinRådgivare