Uppsägningstid enligt avtal och lag

Hej

Jag hade en provanställning på 6 månader som sedan övergick till Fast anställning men i avtalet krävde arbetsgivaren 6 månaders uppsägning på det nya avtalet som gjordes. Efter 2 månader säger han att du behöver inte komma tillbaka efter nyår medan jag säger jag kan gå nu om du vill. För mig kan inte skrämma om han hade tänkt sig detta ;) Vad gäller nu har jag rätt till 6 månaders uppsägning efter som det står så i anställningsavtalet eller gäller 1 månads uppsägning ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 11 § lag om anställningsskydd (LAS) har du rätt att säga upp anställningsavtalet med en uppsägningstid om en månad. Villkor i ert anställningsavtal som är mindre fördelaktigt för dig har ingen giltig verkan, 2 § andra stycket LAS.

Om det i ert anställningsavtal står att både arbetsgivare och arbetstagare har sex månaders uppsägningstid, så är detta villkor enbart bindande för arbetsgivaren. Du kan alltid säga upp dig med en månads uppsägningstid. Om arbetsgivaren däremot säger upp dig, så gäller sex månaders uppsägningstid.

Det verkar inte som att ni är kollektivavtalsbundna, men notera att andra regler kan gälla enligt ett kollektivavtal.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare