Uppsägningstid för arbetstagare

Hej!

Jag har varit på en salong, där dem visade upp kontraket och sa att det skrivs på när jag tackat ja. Men när jag väll började så skrevs inget kontrakt på. Så därför gäller inte uppsägnings tiden på 2månader?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett muntligt anställningsavtal är lika juridiskt bindande som ett skriftligt. Om ni muntligen kom överens om två månaders uppsägningstid så gäller det.

Det står oklart om ni kom överens om uppsägningstiden eller om det ens framgick. Om det inte gjorde det, gäller lagens regler om uppsägningstid, vilken är en månad. Även om ni kom överens om två månaders uppsägningstid, så gäller den enbart om salongen säger upp dig. Uppsägningstiden är alltid en månad om du som arbetstagare vill säga upp dig. Villkoret är alltså därför ogiltigt i den mån du ska säga upp dig.

Din arbetsgivare har en uppsägningstid om två månader om anställningsavtalet har ingåtts. Om ni nämnde något om uppsägningstiden gäller en månad för er båda. Du kan hänvisa till 11 § lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) om din arbetsgivare inte godtar en månads uppsägningstid från din

Soroosh ParsaRådgivare