Uppsägningstid för hyreslokal när uppsägningstid inte avtalats

Hej.

Jag hyr en lokal av en bostadsrättsförening för min verksamhet.

När jag skrev under avtalet så avtalades ingen uppsägningstid.

När jag nu vill säga upp avtalet hävdar föreningen att det är 3 månaders uppsägning.

Det har de skrivit in i efterhand på kontraktet utan att jag fått ta del av det.

Kan dom verkligen kräva 3 mån

Är det lagligt att ändra på ett redan undertecknat kontrakt utan den andres vetskap?

Jag begärde för 8 mån sen att få en ny kopia på kontraktet då jag inte hittade mitt just då.

Men det fick jag aldrig.

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som avtalats mellan dig och hyresvärden som är det som gäller. Hyresvärden kan inte utan ditt samtycke föra in villkor i avtalet efter att avtalet ingåtts.

Gällande uppsägningstid gäller att uppsägningstiden är nio månader om hyresavtalet är tecknat på obestämd tid och annan uppsägningstid inte har avtalats. Har avtalet slutits på bestämd tid och avtalad uppsägningstid saknas gäller följande (12 kap 4 § jordabalken):

1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,

2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,

3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,

4. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal,

5. nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar
Clara GörrelRådgivare