Uppsägningstid för inneboende

Hej

Jag är inneboende just nu i Stockholm .

Jag vantrivs med hon som hyr ut rummet till mig.

Skriftligt Kontrakt är till slutet av juli

Jag vill flytta ut nu i mars, jag har betalat för mars månad.

Enligt privatuthyrningslagen så har jag rätt att säga upp avtalet nu, jag som hyresgäst har en månad uppsägningstid. I mitt fall innebär att jag måste betala henne för april månad

Men finns det någon lag som kan stödja mig med att jag flyttar ut i mars månad och inte behöver betala april hyran till henne?

Vid uppsägning : måste jag göra det skriftligt ? Kan jag skriva ett sms och säga upp mig? Eller går det bra med muntligt ?

Tacksam för tydligt och lättförståeligt svar.

Mvh

Qui

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag vill börja med att säga att jag har förståelse för att du vill flytta ut så snabbt som möjligt, det är aldrig kul att ha en boendesituation som skapar denna typ av vantrivsel och jag ska försöka hjälpa dig genom att besvara din fråga på ett tydligt sätt.

Om din hyresvärd själv äger sin lägenhet, t.ex. om det är en bostadsrätt, så gäller lag om uthyrning av egen bostad (”privatuthyrningslagen”). Denna lag är tillämplig även när endast en del av bostaden hyrs ut, t.ex. ett rum som i ditt fall. I lagens 3 § 2 st, https://lagen.nu/2012:978#P3S1, stadgas att du har en månads uppsägningstid, detta innebär att du även är skyldig att betala hyra för den månaden. Jordabalkens 12 kap (hyreslagen) gäller i den mån föregående lag inte stadgar något annat, detta innebär att det är i 12 kap JB som bestämmelser om uppsägning med omedelbar verkan hittas.

För att säga upp ditt kontrakt med omedelbar verkan krävs att det föreligger någon av uppsägningsgrunderna i 12 kap 11-14 eller 16-18 §§ JB, se 12 kap 6 § JB, https://lagen.nu/1970:994#K12P6S1. Dessa bestämmelser blir aktuella när det t.ex. har uppstått en skada på lägenheten, finns ohyra i lägenheten eller när det på annat sätt uppstår hinder för att hyresgästen ska kunna utnyttja sin rätt till lägenheten. I ditt fall finns det inget som tyder på att någon av dessa omständigheter föreligger och således har du en månads uppsägningstid.

Ska uppsägningen vara skriftlig? Det finns inga bestämmelser i lag om uthyrning av egen bostad angående formen på uppsägningen, därav hamnar vi återigen i 12 kap JB. Det framgår i 12 kap 8 § 1 st JB, https://lagen.nu/1970:994#K12P8S1, att en uppsägning som huvudregel ska vara skriftlig om hyresförhållandet varat i mer än 3 månader i följd. Uppsägningen får dock vara muntlig om det är hyresgästen som säger upp avtalet och om hyresvärden lämnar ett skriftligt godkännande av detta. Mitt råd är dock att göra det skriftligt då det är lättare att bevisa vid en eventuell tvist. Att säga upp din lägenhet via sms eller ett e-mail bör vara tillräckligt under förutsättning att du är säker på att det når fram till din hyresvärd samt att denna kan vara säker på att det är du som är avsändaren. Eftersom du är inneboende hos din hyresvärd kan du ganska enkelt även överlämna ett brev till hen om du skulle vilja.

Sammanfattningsvis: Under vissa förutsättningar går det att säga upp avtalet med omedelbar verkan, dessa omständigheter verkar inte föreligga i ditt fall. Om du säger upp lägenheten i mars så måste du således betala hyran för april eftersom du har en månads uppsägningstid. Uppsägningen får vara muntlig, det är dock alltid bra att ha dessa handlingar i skrift i fall att det skulle uppstå en tvist om t.ex. datumet för uppsägningen eller andra bevisfrågor. Slutligen vill jag bara förtydliga att det inte finns någon skyldighet för dig att bo kvar i lägenheten under uppsägningstiden om du skulle vilja flytta direkt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till,

Med vänliga hälsningar

Sara ElleforsRådgivare