Uppsägningstid för timanställd

Hej.

Min syster jobbar på ett städföretag, hon är timanställd och har inte skrivit på något papper. Hon får gå in på en app varje söndag och se sitt schema över veckan sent på söndagkvällen, hon har nu fått ett nytt jobb. Hon ska börja där redan nu på måndag 12/12 så sa hennes personalchef att hon inte kunde det då hon har en månads uppsägningstid, har hon det även om hon bara går som timanställd och inte har skrivit på något arbetskontrakt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan konstateras att ett anställningsavtal är ett avtal som inte har några formkrav, vilket innebär att ett anställningsavtal kan ingås skriftligen, muntligen eller genom konkludent handlande. Ett anställningsavtal kan komma till stånd genom konkludent handlande om både arbetsgivaren och arbetstagaren agerar som om ett avtal föreligger. Alltså kan din syster ha ett anställningsavtal utan att hon har skrivit på något.

Föreligger ett anställningsavtal kan uppsägningstiden ändå undgås eftersom hon är timanställd. Att vara timanställd innebär att man blir anställd vid varje enskilt arbetstillfälle. Vilket i sin tur innebär att man inte har någon skyldighet att tacka ja till erbjudna arbetspass, men det innebär också att man inte kan tacka nej till arbetspass som man redan har antagit utan att beakta uppsägningstid.

Ett anställningsavtal kan alltså föreligga genom konkludent handlande. I det fallet att ett anställningsavtal föreligger beror uppsägningstiden på om hon redan har tackat ja till erbjudna jobb eller inte. Har hon inte tackat ja till mer jobb har hon därmed ingen uppsägningstid.

Hoppas att det här gav svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare