Uppsägningstid vid hyra på obestämd tid

Om jag hyrt en lägenhet i 2 månader utan att skrivit kontrakt med hyresvärden. Har jag då 3 månaders uppsägning eller en månad

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett hyresavtal kan gälla på obestämd tid (tillsvidare) eller på bestämd tid. Eftersom du inte har något kontrakt utgår jag från att du hyr lägenheten tillsvidare.

Här gäller för hyresvärden en uppsägningstid på 3 månader (12 kap. 4§ 1 punkten Jordabalken) om inte längre tid avtalats. När du själv vill säga upp kontraktet har även du en uppsägningstid på 3 månader, detta oavsett om längre tid avtalats (12 kap. 5§ 1st Jordabalken).

Är det en bostadsrätt du hyr i andra hand gäller för dig en uppsägningstid på 1 månad, och för hyresvärden en uppsägningstid på 3 månader (3§ 2 st. Lag om uthyrning av egen bostad).

Alltså har du 1 månads uppsägningstid om du säger upp kontraktet och kontraktet avser en bostadsrätt. Avser det en hyreslägenhet har du 3 månaders uppsägningstid i din angivna situation!

Vänligen,

Ronny HusseinRådgivare