Uppsägningstid vid hyresavtal för bestämd tid

Hej

En kompis har ett muntligt avtal på ett andrahandskontrakt med 3 månaders uppsägning. Avtalet var på ett år och det var från juli förra året (2016) och om han hade skött sig hela året skulle han få ta över den med förstahandskontrakt då. Hyresvärden var med på detta också.

Nu har hon med förstahandskontraktet gjort slut med sin sambo , de flyttar isär så nu i helgen som var, den 21-23/4 säger hon att hon har rätt att få tillbaka lägenheten fr o m 1/5 nu i år.

Kan hon göra så? Vad gäller? Vet att muntligt avtal gäller men undrar vad som gäller angående delen med att han skulle få ta över förstahandskontraktet efter 1 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om hyresavtal finns i 12 kap. jordabalken.

Som du nämnt ska även muntliga avtal gälla, likt skriftliga avtal, om inte hyresgästen eller hyresvärden har begärt ett skriftligt avtal (12 kap. 2 § JB).

Ett hyresavtal som är ingånget för bestämd tid, ska upphöra att gälla, om den bestämda tiden är mer än 9 månader (12 kap. 3 § JB). I detta fall har de avtalat om 3 månaders uppsägningstid och det ska därför gälla. Förstahandshyresgästen kan således inte flytta in innan uppsägningstiden eller avtalet löpt ut.

Om din kompis som hyresgäst har skött sig ska det muntliga avtalet visserligen gälla och han ska därmed få ta över förstahandskontraktet. Det svåra är emellertid att bevisa den muntliga utfästelsen om att få ta över förstahandskontraktet, om det inte framgår av ett skriftligt avtal. Det rekommenderas därför att man alltid begär skriftliga avtal, om det skulle uppkomma en tvist om frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johannes AkyolRådgivare