Uppsägningstid vid provanställning

Hej

För tre dagar sen skrev jag på mitt jobb kontrakt(alltså provanställningen) och sen igår fick jag reda på att jag har kommit in på min utbildning (fast skolan hade sagt att jag var längst ner i kön). så jag ringde direkt till arbetgivaren och berättade min situation, och dem säger och det står på mitt avtal att jag har då 1 månad uppsägningstid. är det sant för vad jag vet så har jag 14 dagar eller så är det att jag kan gå på dan, då jag fortfarande är inom prov anställningen?

Tyvärr så börjar skolan nu redan på måndag 22/8 så jag vet inte vad jag ska göra??

tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Uppsägningstid regleras i Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

När det kommer till provanställning så finns det ingen lagstadgad uppsägningstid för arbetstagaren, det hindrar däremot inte arbetsgivare och arbetstagare att avtala om uppsägningstid. Det är därmed fullt möjligt med en uppsägningstid på en månad vid provanställning. Därmed det du kan göra är helt enkelt att försöka prata med din arbetsgivare igen och se om det går att lösa situationen.

Hoppas det löser sig! Har du fler frågor så tveka inte att återkomma.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare