Uppsägningstid vid provanställning

Hej.

Om jag endast har en provanställning har jag uppsägningstid då? Företaget har inget kollektivavtal och de står inget på mitt kontrakt angående uppsägningstid. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

En provanställning kan avbrytas i förtid om inte annat är avtalat. När du är provanställd kan du bli uppsagd utan saklig grund och du har heller ingen normal uppsägningstid. Lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) föreskriver två veckors uppsägningstid för provanställda, se 31 § LAS.

Om arbetsgivaren inte vill att du ska fortsätta anställningen efter prövotidens utgång ska du underrättas om detta senast två veckor före prövotidens utgång. En arbetsgivare kan också avbryta en provanställning i förtid, men även då ska du underrättas minst två veckor i förväg. En arbetsgivare kan dock välja att avbryta en provanställning med omedelbar verkan, utan att lämna besked i förväg. Arbetsgivaren kan då få betala allmänt skadestånd och lön för två veckor. Om du som anställd vill avbryta en provanställning finns det ingen 14-dagarsregel att följa. Du kan helt enkelt meddela arbetsgivaren din avsikt tydligt och kan sedan gå direkt.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare