Uppsägningstid vid provanställning

har jag en skyldighet att ge min arbetsgivare en uppsägningstid period även om jag har en provanställning som inte gått ut ännu ? arbetsgivaren har inget kollektiv avtal !!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bland annat provanställning finns i LAS.

Av 6 § 3st. LAS framgår att en provanställning kan avslutas innan prövotiden löpt ut, om inget annat avtalats mellan parterna. Ifall arbetsgivaren vill avsluta din provanställning innan prövotiden löpt ut (eller inte vill att den ska övergå till en tillsvidareanställning) har denne en skyldighet att underrätta dig om detta senast två veckor i förväg (31 § LAS). Denna tvåveckors-frist gäller dock endast för arbetsgivaren. Ifall du som arbetstagare vill avsluta provanställningen i förtid har du ingen skyldighet att erbjuda din arbetsgivare uppsägningstid. Du kan således lämna din provanställning omgående (så länge det inte finns ett kollektivavtal som föreskriver annat).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare