Uppsägningstid vid tjänstledighet

Jag har idag en tjänstledighet som löper ut i år. När tjänstledighet löpt ut måste jag tillbaks och jobba på min gamla tjänst eller säger den bara att jag har rätt att komma tillbaka? Funderar på eventuellt ett annat arbete efter tjänstledigheten löpt ut och vill då vara försäkrad om att jag inte kan tvingas tillbaka utan formell uppsägning till mitt gamla jobb.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du fortfarande är anställd hos din arbetsgivare är du tvungen att iaktta de uppsägningstider ni har på arbetsplatsen. Det är alltså inte så att du bara har rätt att komma tillbaka. Uppsägningstiden börjar dock löpa under tjänstledigheten, så om du säger upp dig i tid behöver du inte gå tillbaka till din nuvarande arbetsgivare.

Uppsägningstid regleras ofta i kollektivavtal, annars så gäller en månads uppsägningstid (11 § LAS).

Sammanfattning

Du måste säga upp dig men om du gör det i tid behöver du inte gå tillbaka till din nuvarande arbetsgivare.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare