Uppsägningstid vid uthyrning av bostadsrätt

Hej!

Jag hyr ut en bostadsrätt nu enligt lag om uthyrning av egen bostad.

Avtalet vi har tecknat är på bestämd tid till 2019-06-01. Nu har min hyresgäst valt att säga upp avtalet pga. av flytt till annat land. Det står att uppsägningstiden är en kalendermånad och till närmaste månadsskifte och han sade upp avtalet 2018-03-05.

Han betalar sin hyra i förskott den 27:e varje månad.

Hur räknar jag?

Gäller uppsägningstiden till 5 april och därefter månadsskifte April/maj?

Jag försöker planera hur jag ska lösa en ny hyresgäst och vill veta vilka tidsaspekter som gäller samt om det blir en hyra till den 27:e mars?.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hejsan!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

I 12 kap. 5 § 1 st. jordabalken står det att om ett hyresavtal avser en bostadslägenhet, så får hyresgästen alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast tre månader från uppsägningen, oavsett vilken hyrestid eller uppsägningstid som avtalats. Hyresgästen kan dock säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta enligt 3 § 2 st. i Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad.

Då en månad är avtalat gäller i detta fall att uppsägningstiden löper till månadsskiftet månaden efter den månad hyresgästen meddelade om att avbryta hyrningen. Så, om din hyresgäst sagt upp lägenheten den 5:e mars så upphör det alltså att gälla den 30:e april.

Hoppas att detta svar var till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare