Uppsägningstid vid uthyrning av egen bostadsrätt.

När jag köpte en ny lgh så fick jag tillåtelse av bostadsrättsföreningen att hyra ut min gamla lgh (som jag äger) då den blev för svår att sälja pga av marknadsläget. Ett par flyttade in i lgh och vi skrev ett hyresavtal som skulle vara på bestämd tid då man endast få hyra ett år. Så kontraktet löper ut 17-06-14. Dom som hyr lgh är även medvetna om att jag vill sälja lgh och under våren har jag haft visning på lgh, och nu även fått lgh såld. Jag har informerat hyresgästerna att kontraktet löper ut den 14:e och att dom inte kommer att få ett förlängt avtal. Dom hävdar nu att från att kontraktet löper ut så har de ändå tre månades uppsägning? Stämmer detta? För om kontraktet har löpt ut så får de väl inte bo kvar?

jag har även inte skickat eller muntligt sagt något om uppsägning utan endast att lgh är såld och att deras kontrakt löper ut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du hyr ut en bostadsrätt som du själv äger blir särskilda regler i den s.k. privatuthyrningslagen tillämplig. Ett hyresavtal som ingåtts på bestämd tid behöver då inte sägas upp, utan upphör att gälla när hyrestiden är slut (3 § privatuthyrningslagen). Dina hyresgäster har alltså i detta fall inte rätt till tre månaders uppsägningstid. Vill du läsa mer om hur privatuthyrningslagen fungerar finns det på Hyresnämndens hemsida här.

Jag hoppas att svaret är till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare