Uppsäningstid av anställning

Hej, jag har en kille som vill säga upp sig ned omedelbar verkan.

Han är behovsanställd och är schemalagd till och med fredag (5 dagar kvar)

Han hör av sig till mig på telefon och vill sluta på en gång.

I hans anställningsavtal finns ett startdatum men inget slutdatum.

Jag bedriver en sommarrestaurang som bara har öppet under sommarmånaderna.

Så frågan är hur lång uppsägninstid gäller för honom?

Tacksam för snabbt svar.

Mvh

Fredrik Doversköld

Restaurangchef

Ceszlan Mat AB

doverskold@hotmail.com

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring en arbetstagares (AT) och arbetsgivares (AG) rättigheter finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt 11 § LAS gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Detta oavsett om uppsägningen sker av AT eller AG. AT har således en skyldighet att jobba en månad efter att uppsägning skett. Enligt 2 § 2 st LAS gäller villkor i ett avtal inte i den mån en inskränker AT:s rättigheter enligt lagen. Av detta följer att om du (AG) och den anställde (AT) kommit överrens om att AT inte har någon uppsägningstid så kommer det vara denna uppsägningstid som gäller.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare