UT för barn och modern

Jag har permanent uppehållstillstånd sedan 2005 och bor med min sambo och hennes nio årige son. För ungefär två år sedan så hade jag haft ett kortvarigt förhållande vid sidan om som resultat fick vi en pojke som är 11 månader nu och saknar svenskt personnummer eftersom hans mamma vistas i Sverige illegalt vid födelsen. Hennes visum hade gått ut men vi bestämde oss att hon skulle föda här. Sedan pojkens födelse har jag betalat för deras mat, hyra och diverse kostnader och besöker dem dagligen. Mamman och bebisen är idag asylsökande sedan några månader tillbaka. Vad ska jag göra för att legalisera min son? Om mamman åker hem till Vitryssland och lämnar bebisen hos mig, vad gör jag då? P.s jag älskar min son av hela mitt hjärta

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand kan jag säga att du kan ansöka om svensk medborgarskap, då du levt i Sverige med permanent uppehållstillstånd under mer än 10 år. Se kraven för svensk medborgarskap här och här.

Eftersom du som är fadern till barnet har permanent uppehållstillstånd får barnet oftast samma tillstånd som dig vid födseln, se här. Detta innebär att barnet skulle ha permanent uppehållstillstånd. Däremot vet jag inte om du står som fader till barnet eller om Migrationsverket vet att du är fader till barnet. Skulle du stå som fader till barnet har barnet då möjlighet till permanent uppehållstillstånd.

*Intressant information för dig är att om du skulle vara svensk medborgare skulle barnet automatiskt vara svensk medborgare, se här.

Är det så att du står som fader till barnet och att barnet därmed har permanent uppehållstillstånd kan modern ansöka om uppehållstillstånd på anknytning till sitt barn. Eftersom hon är inom en asylprocess kan hon lägga till detta i sin ansökan genom att anföra det till Migrationsverket. I annat fall kan du, som fader till barnet ansöka om att barnet ska få stanna kvar hos dig, se 5 kap. 3 § andra punkten utlänningslagen.

Jag rekommenderar er däremot att boka tid med en jurist då det finns en del alternativa utfall i ärendet, samt att inte alla faktorer som du skrivit är klara. Jag hade behövt en mer ordentligt redogörelse för hela situationen, men eftersom jag enbart ger rådgivning så rekommenderar jag dig att boka tid med jurist, sätta er ner och få en djupare utredning i fallet. För att boka tid med jurist, klicka här.

Hör gärna av dig om du har fler frågor, lycka till!

Vänligen,

Bassima DemirRådgivare