Utdrag från belastningsregistret vid anställning på skola/fritidshem

För ca 1 1/2 år sedan blev jag tagen för snatteri, vilket egentligen var ett misstag då jag glömde varor i vagnen, men väktaren sa lika bra att erkänna då d endast blir böter o inget annat...efter hand fick jag reda på att det står med i belastningsregistret vilket gör ju att jag blev väldigt arg över detta. Fick då betala dagsböter. Tänkte inte mer på det förrän nu när jag söker jobb. Har sökt jobb inom (privat) skola/ fritidshem och blir ju dödsorolig om snatteriet står med då jag nu inte vågar gå på intervjun för att detta var ju så himla onödigt det hela. Har aldrig varit straffad, är mamma till 2 barn samt har pluggat högskola inom två linjer. Är det nu kört för min del?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga.

När jag svarar på din fråga utgår jag från att du fortfarande finns med i belastningsregistret. Enligt 17 § 1 st. 9 punkten i lagen om belastningsregister gallras böter efter 5 år (se https://lagen.nu/1998:620#P17S1). Vidare förutsätter jag att du ska visa upp ett utdrag från belastningsregistret till arbetsgivaren, vilket krävs för jobb inom grundskola/fritidshem enligt 2 kap. 31 § skollagen (se https://lagen.nu/2010:800#K2P31S1).

En vanlig missuppfattning är att arbetsgivaren ser alla brott som står i ett belastningsregister. Det är inte korrekt utan när du gör ett utdrag för att jobba inom grundskola/fritidshem kommer det endast synas grova brott som mord, grov misshandel, människorov etc. Alltså kommer det inte stå att du har en snatteridom. Detta framgår av 22 § 3 st. förordningen om belastningsregister (se https://lagen.nu/1999:1134#P22S3).

Sammanfattning:

När du via polisen ansöker om utdrag ur belastningsregistret specifikt för grundskola/fritidshem kommer din snatteridom inte synas. Detta gäller även om denna dom inte har gallrats bort eftersom det inte rör sig om något grovt brott.

Hoppas detta svar gav dig klarhet!

Med vänlig hälsning

Anton MagnussonRådgivare