FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/07/2017

utdrag ur belastningsregistret gallring

Hej har för 6 år sedan åkt fast för ratt fylleri fick fotboja skall nu arbeta på en skola mellan och högstadiet skall söka utdrag ur belasningsregistret har inga andra belastningar kommer detta at synas i utdraget

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Precis som du säger kräver skollagen att den som erbjuds anställning vid skola ska lämna ett utdrag ur belastningsregistret. Belastningsregistret innehåller information om huruvida du har, genom dom beslut eller strafföreläggande, ålagts påföljd för brott (se Lag (1998:620) om belastningsregister 3§).

Enligt samma lag (17 § 4e punkten a) så ska uppgiften om att du dömts till frivård (villkorad dom eller skyddstillsyn genom fotboja) gallras efter 10 år. Detta innebär att uppgiften om att du dömts till fotboja för rattfylleri således fortfarande kommer att stå kvar i belastningsregistret 4 år till.

Jag hoppas att jag har givit dig svar på din fråga och för mer info kring skollagen och utdrag ur belastningsregistret kan du läsa detta svar som en kollega till mig givit.

Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att meja oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare