Utebli från förhör

Jag är misstänkt för brott mot strålsäkerhetslagen och ev. Försök till misshandel. Vad händer om jag inte infinner mig på förhöret? Vad blir konsekvenserna?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

Är man kallad till förhör så ska man infinna sig. Om du, som misstänkt, uteblir så kan du bli hämtad av polis. En hämtning kan ske om det inte är mer än 10 mil från hemmet till förhörsplatsen.

När det rör sig om ett brott på vilket fängelse kan följa och man tror att personen inte kommer att infinna sig trots kallelse eller att personen med anledning av kallelsen kommer undanröja bevis eller på annat sätt försvåra utredningen, så behövs inte kallelse skickas ut såvida personen uppehåller sig inom 10 mil från förhörsplatsen - hämtning kan med andra ord i dessa fall ske utan en föregående kallelse.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar så är du välkommen att kontakta oss på LawLine igen!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare