Utebliven lön

Hej! Det är såhär att jag har inte fått min lön från min arbetsgivare och den skulle vara utbetald den 25/9-2017. Jag har nu väntat 8 dagar och har varit i kontakt med lönekontoret som ska betala ut min lön men dom sa till mig att den betalas ut i slutet av oktober.. Har dom inte en skyldighet att betala ut min lön?

Med vänlig hälsning Filip.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Under vilka förutsättningar din arbetsgivare är skyldig att betala ut lön regleras förmodligen i ditt anställningsavtal och/eller i ett eventuellt kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden till. Om arbetsgivaren, enligt avtalen, var skyldig att betala ut lönen senast 25/9 ska du inte behöva acceptera att den istället kommer i oktober. Men som sagt, detta regleras oftast i ditt avtal alternativt kollektivavtal. Försenad/utebliven löneutbetalning utgör normalt sett ett väsentligt avtalsbrott. Om pengarna fortfarande inte kommit eller om detta händer igen råder jag dig att kontakta ditt fackförbund så fort som möjligt (om du är medlem i något fackförbund). I annat fall kan man alltid ta hjälp av Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande när lönen förfallit till betalning. Jag råder dig dock att i första hand kontakta fackförbundet och se om de kan hjälpa dig att få lönen utbetald.

Sammanfattningsvis: Kolla i dina avtal vid vilket datum din arbetsgivare senast måste betala ut lön varje månad. Om din arbetsgivare inte har rätt att fördröja utbetalningen enligt avtalet bör du i första hand kontakta ditt fackförbund och i andra hand - i det fall arbetsgivaren fortsatt vägrar betala - kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare