Uthyrning av bostadsrätt pga. studier på annan ort

Hej. Jag hyr för ut min bostadsrätt då jag studerar i en annan ort.

Föreningen har godkänt att jag får hyra ut min bostadsrätt då jag har rimliga skäl, men max 1 år. De säger att om skulle jag ansöka att hyra ut min bostadsrätt ytterligare efter 1 år, kommer ansökan att avslås trots att jag har skäl att hyra ut den.

Ifall så är fallet kommer jag behöva sälja min lägenhet då jag inte kan bekosta den alternativt flytta hem och hoppa av studierna.

Har dem rätt att avslå min ansökan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Fråga om rätt till att hyra ut sin bostad pga. studier på annan ort regleras i bostadsrättlagen.

För att du ska kunna hyra ut din bostad i andrahand, krävs samtycke från styrelsen i din bostadsrättsförening (7kap 10 §).Vad som är ett giltigt skäl att till att hyra ut sin bostadsrätt framgår inte direkt av lagtext. Utgångspunkten är dock att bostadsrättsinnehavaren har stor frihet att hyra ut i andra hand. Studier på annan ort bör med största sannolikhet utgöra ett giltigt skäl.

Du har fått tillåtelse att hyra ut din bostadsrätt under ett års tid, men att du troligen kommer få avslag om du väljer att hyra ut din lägenhet ytterligare ett år. Detta är dock något som inte kan bestämmas i förtid, utan något som styrelsen måste ta nytt beslut om när det blir aktuellt. Eftersom en bostadsrättsförening är beroende av sina medlemmar och att dessa hjälps åt med verksamheten. Skäl för bostadsrättsförening att ge avslag på en ansökan att hyra ut bostadsrätt i andrahand kan därför vara att många inom förening vill eller redan hyr ut sina bostadsrätter i andra hand.

Om du nu, om ett år, skulle få avslag på din ansökan skulle jag råda dig till att vända dig till hyresnämnden. Enligt 7 kap 11 § BRL kan hyresnämnden lämna tillstånd till andrahandsuthyrning om det finns skäl för uthyrning och ingen befogad anledning för styrelsen att vägra ge samtycke. En sådan ansökan kan hämtas här: http://www.hyresnamnden.se/Domstolar/hyresnamnderna/ansokan.pdf

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med studierna!

Linnéa CarnrotRådgivare