Uthyrning av egen bostad – besittningsskydd och uppsägningstid

Min exman som jag här skild från sedan 4 år bor tillfälligt i mitt hus sedan 1 mån tillbaka, han är inte skriven på min adress, i väntan på att kunna köpa en lgh. Kan han efter en viss tid åberopa besittningsrätt alt del i mitt hus igen? Bör vi skriva ngt avtal eller liknande?

Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är endast vid hyra (dvs. en upplåtelse av hus eller del av hus mot ersättning, 12:1 JB) som det finns regler om besittningsskydd. Om din före detta make inte betalar ersättning (i pengar eller t.ex. mat) för sitt nyttjande är det inte ett hyresavtal och han har inte besittningsskydd. Detsamma gäller i ditt fall även om det skulle vara fråga om hyra enligt 3 § 3 st lag om uthyrning av egen bostad (jfr 12:45 1 st 3 p JB). Din före detta make har alltså inget besittningsskydd.

För att din exmake ska tvingas flytta krävs däremot att du säger upp hans avtal med iakttagande av viss uppsägningstid. Om det är fråga om hyra och ni inte har avtalat om någon bestämd tid då han ska flytta gäller tre månaders uppsägningstid (3 § 2 st lag om uthyrning av egen bostad). Även det inte är hyra, pga. att han ej betalar ersättning, kommer viss uppsägningstid att gälla men här är det mer oklart hur lång tid som skulle bli aktuell.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare