Uthyrning av hyresrätt i andra hand

Hej!

På grund av arbete utomlands har jag hyrt ut min lägenhet i andra hand i två år. Har nu flyttat tillbaka till Sverige för en tid. När har jag lagligt stöd att hyra ut den igen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline med Din fråga!

Jag förutsätter att Du bor i en hyresrätt eftersom att Du skriver att Du vill hyra ut lägenheten i andra hand. Huvudregeln är att man som hyresgäst alltid måste ha hyresvärdens samtycke för att hyra ut en lägenhet i andra hand. Detta framkommer i 12 kap 39 § jordabalken (1970:994) (JB). Av samma bestämmelse framkommer det att finns en situation när Du inte behöver hyresvärdens godkännande; om hyresnämnden har lämnat tillstånd för uthyrning i andra hand, 12 kap 40 § JB. Hyresnämnden ska lämna tillstånd för uthyrning i andra hand om:

"1. hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och 2. hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke." (12 kap 40 § JB)

Således måste Du ha antingen hyresvärdens eller hyresnämndens tillstånd för att hyra ut lägenheten i andra hand.

Jag hoppas att Du har fått svar på Din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare