Uthyrning av rum i lägenhet

Jag har en vanlig hyresrätt på 3 rum och kök. Jag är pensionär och hyran är dryg. Har jag rätt att hyra ut ett rum för längre tid eller måste jag fråga hyresvärden först?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som utgångspunkt så kan inte hyresvärden hindra att du hyr ut en del av lägenheten medan du bor kvar i bostaden (så kallad partiell sublokation). Du har med andra ord rätt att hyra ut ett rum utan hyresvärdens samtycke. Eftersom denna regel är tvingande så är inte heller en eventuell bestämmelse i hyresavtalet som förbjuder uthyrning av rum till inneboende giltig. Om uthyrningen av rummet däremot kan medföra men för hyresvärden så kan denne med framgång motsätta sig uthyrningen, vilket framgår av Jordabalk (1970:994) 12:41. Sådana men kan exempelvis vara att din inneboende vanvårdar lägenheten med skador som följd eller stör grannarna i påtaglig utsträckning.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare