Uthyrning i andra hand på bestämd tid

Jag hyr en lägenhet i andra hand, i väntan på att vårt hus skall bli färdigt. Vi skrev kontrakt på 1år. Nu 2 månader senare vill hon säga upp kontraktet. Hennes skäl är att hon provade på att vara sambo, och det funkar inte. Ändå frågade jag vid kontraktsskrivningen om det inte skulle funka vad som händer då, fick då till svar att då får hon lösa det kontraktstiden ut. Har hon rätt till detta? Jag har skött mina åtaganden.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna skiljer sig åt beroende på om du hyr en bostadsrätt eller en hyresrätt i andra hand.

Gällande uthyrning av en hyresrätt i andra hand så finns det som huvudregel ingen möjlighet för hyresvärden att säga upp avtalet innan hyresavtalets utgång. Vid allvarliga avtalsbrott från hyresgästens sida kan hyresvärden däremot säga upp hyresavtalet i förtid (12 kap. 42-44 §§ jordabalken).

Är det istället fråga om andrahandsuthyrning av en bostadsrätt är lagen om uthyrning av egen bostad tillämplig (se här). Det finns då möjlighet för hyresvärden att bryta avtalet i förtid, enligt 3 § (se här). Hyresvärden kan säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Rätten att säga upp gäller i alla situationer. Det krävs alltså inga speciella skäl.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare