Utkräva skadestånd från brottmålsdom

Hej!

Jag och flera andra vann en dom mot en person som hade lurat till sig pengar på internet via scams.

Denne blev dömd till bland annat skadestånd till alla "brottsoffer".

Det har nu gått runt 3 år sen domen kom och jag har inte fått något svar om att personen frivilligt skulle betala skadeståndet.

Jag undrar nu om det är för sent att utkräva det med hjälp av kronofogden eller om det är för sent.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Nu under sommaren har vi ett högt tryck på våra gratisfrågor, men jag hoppas att du ändå har nytta av mitt svar trots lite väntan.

Som svar på din fråga; Det är inte för sent för dig att begära ditt skadestånd med hjälp av kronofogden.

Det du behöver göra är att fylla i en blankett som finns på kronofogdemyndighetens hemsida (och som jag har länkat till nedan), samt att skicka in denna blankett tillsammans med en kopia på domen vari det ska gå framgå vem som har rätt till skadestånd och vem det är som ska betala. Detta ska du sedan skicka till den kronofogdemyndighet där "svaranden", dvs. den person som lurade er och ska betala ut skadestånd, har sin bostad.

Du kan hitta blanketten här.

Mer information om hur du fyller i blanketten och vart den ska skickas finner du här.

För att få ut en kopia på domen kan du vända dig till den Tingsrätt som utfärdade domen och begära en skriftlig kopia.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och fortsatt lycka till med ditt ärende!

Med vänliga hälsningar

Cornelia NajafiRådgivare