FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/09/2017

Utländska körkort kan användas i ett år i Sverige

Hej!

Är Amerikansk medborgare och har kört i Sverige med mitt Amerikanska körkort samt internationella permit / tillstånd.

Jag körde 60km/h på en 30km/h väg.

Fick en böter samt så tog Svenska Polisen mitt utländska körkort som sedan skickats in till Transportstyrelsen.

När jag skaffade mitt internationella permit i USA så sa dem att jag får köra med den i Sverige alltså att jag bara får köra ett år med mitt amerikanska från och med att jag är folkbokförd i Sverige. Men med mitt internationella tillstånd skulle jag enligt myndigheter i Usa få köra längre tid i Sverige.

Jag har fått böter, väntas en spärrtid i Sverige dessutom på 1-3månader.

Men jag är orolig nu ifall detta kan räknas som olovlig körning under Svensk lag?

Mvh

SM

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Utländska körkort är giltiga i Sverige i ett år från att man folkbokfört sig i Sverige (se 6 kap. 2 § 2 st. i körkortslagen). Om du har varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år så är alltså körkortet inte giltigt här längre. Att köra bil utan ett giltigt körkort är olovlig körning (se 3 § trafikbrottslagen). Det här innebär att det är olovlig körning att köra med ett amerikanskt körkort när man varit folkbokförd i Sverige längre än ett år.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare