FrågaEKONOMIÖvrigt31/12/2016

Utlåning av privatbil

Vad händer om jag lånar min bil till en kompis som har körkort men inte någon försäkning och han krockar med den

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäkringen är kopplad till bilen, det är alltså den försäkring du har på din bil som är relevant, och jag skulle därför råda dig att vända dig till ditt försäkringsbolag för att ta reda på vad som gäller. Normalt sett går det bra att låna ut sin bil, men exakt vad som gäller beror på din försäkring. Det är därför viktigt att du har koll på vilken typ av försäkring du har, rör det sig exempelvis om trafikförsäkring eller har du helförsäkring. Har du enbart trafikförsäkring så täcks till exempel inte skador på din bil. Det kan även vara värt att påpeka att i många fall är självrisken högre om föraren är ung. För att få reda på vad som gäller i ditt fall borde du som sagt vända dig till ditt försäkringsbolag. Du kan då få reda på vad som ersätts samt under vilka omständigheter detta ersätts. Eftersom att jag inte har tillgång till villkoren i din försäkring är det tyvärr ingenting som jag kan svara på. Om din vän krockar med din bil kan det även bli så att din premie ökar.

Hoppas att detta svarade på din fråga och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare