Utpekad som brottslig

Jag har i familjerätten blivit anklagad för nästan alla brott som finns av mamman till min dotter. Inget hon säger är sant och jag mår psykiskt väldigt dåligt pga detta. Hur kan en person man älskat och levt ihop med under så många år plötsligt bli en annan person där lögner är allt som finns kvar? Vi är inte i någon vårdnadstvist än, men antar att det är inför en kommande sådan hon svartmålar mig.

Vad kan jag rättsligt göra mot henne? Kan jag stämma henne? I så fall för vad?

Jag känner att om jag inte gör ett motdrag kommer det att eskalera och helt ärligt vet jag inte hur länge jag orkar med detta. Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hon anklagat dig för flertalet brott kan innebära att hon gjort sig skyldig till brott, varför en polisanmälan kan upprättas. Ett brott som kan ligga för handen är förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 §. Då hon anklagat dig för flera brott har hon utpekat dig som brottslig. Dessa anklagelser har skett inför andra personer, inte bara dig, varför förtal blir aktuellt. För att hon ska anses ha gjort sig skyldig till förtal krävs vidare att uppgifterna inte var sanna. Om uppgifterna var sanna bör yttrandet av dessa anses vara försvarligt, se Brottsbalken 5 kap 1 § st2, eftersom detta har relevans för familjerättens avgörande i en eventuell vårdnadstvist. Men som du poängterat var påstående falska och därför inte försvarliga.

Behöver du i framtiden hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare