Utpekad som brottslig - förtal

Jag undrar vad man gör när en person har sagt till socialen att jag har förgripit sig på en dotter som är en stor lögn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att någon ljuger och påstår något som är falskt, kan klassas som förtal. Vad som utgör förtal regleras i brottsbalken (Brb), 5:1 1 st.

För att det ska räknas som förtal krävs att uttalandet varit avsett att skada dig genom att peka ut dig som brottslig, klandervärd i ditt levnadssätt, eller att personen lämnar ut uppgifter om dig som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning. Ett påstående om att någon förgriper sig på ett barn, skulle jag säga är att likställa med att bli utpekad som brottslig, och något som skulle kunna klassas som förtal. Den som fälls för förtal kan dömas till böter.

Vad du skulle kunna göra är att vända dig till polisen, och polisanmäla personen. Värt att komma ihåg är att processen kan bli långtgående och ta lång tid. Men jag råder dig att kontakta polisen och förklara situationen så de kan hjälpa och råda dig vidare, och hjälpa dig med hur du ska gå vidare i ärendet, samt hur en anmälan görs.

Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer så ska vi försöka hjälpa dig vidare så gott vi kan.

Ha en bra dag och glad midsommar.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare