FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/11/2017

Utsatt för brott utomlands

Hej.

För ca 13 år sedan när jag bodde i Danmark med min son blev jag frihetsberövad i ca 2 veckor, misshandlad, våldtagen och torterad (lekte med knivar på min kropp, vet ej om det går under tortyr) vid ett annat tillfälle bröt han min fot med ett basebollträ..alltså inte den gång jag var frihetsberövad. (Var då hos läkaren som bekräftade att den var bruten)

Även min son blev kidnappad med mig och tagen ifrån mig i flera dagar utan att jag visste var han var. Mycket hände alltså. Jag har nu börjat tänka på upprättelse. Men min fråga är om jag kan anmäla detta i Sverige Eller måste jag ta denna process i Danmark som jag bodde i då?

Tackam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du och din son drabbats av ett brott när ni var utomlands bör ni anmäla brottet i det land ni befann er i. Det innebär att de brott du och din son har blivit utsatta för i Danmark, bör polisanmälas i Danmark. Den här informationen hittar du på polisens hemsida.

Även om brotten bör polisanmälas i Danmark så kan du kontakta svensk polis och höra hur möjligheterna ser ut för att anmäla brotten i Sverige trots att de skett utomlands.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare