Väcka åtal eller polisanmäla person som sprider kränkande information

Hej!

Jag har blivit utsatt för att en person sprider falsk information om mig o ljuger om mig som person o sprider detta. Anklagar mig bla för att ha gjort honom deprimerad vilket inte är sant då personen i fråga har en psykisk ohälsa sedan långt tillbaka innan vi lärde känna varandra.

Samma person går även o pratar om min högst privata sjukdom, hänger ut jobbiga upplevelser av sexuell karraktär som är otroligt känsliga o kränkande för mig. Detta i syfte för att skada.

Även andra saker sägs men detta är det som är mest skadefullt. Jag har flera personer som fått denna information direkt av vedebörande men har själv inga skriftliga bevis.

Kan jag göra en polisanmälan på detta? Förtal/ Ärekränkning?

Vad kan kostnaden för detta bli o hur ser kostnadsbilden ut om det väcks åtal?

Om jag väljer att göra en anmälan vill jag yrka på skadestånd.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Förtal (5:1 BrB) om personen säger något om dig och/eller förolämpning (5:2 BrB) om personen säger något till dig kan tänkas vara sådana brott som den kan åtalas för. Det går att få skadestånd om du har blivit utsatt för dessa brott (2:3 SkL).

För dessa brott krävs det att du som målsägande, d.v.s. den som har utsatts för brottet, väcker åtal (5:5 BrB). Denna sortens åtal kallas för enskilt åtal. Det innebär att det är du som ska skicka in stämningsansökan och ”sköta” processen (47:1 RB). I 47:2 RB anges vilka uppgifter som ska anges i en sådan ansökan.

Att göra en polisanmälan är inte samma sak som att ange brottet till åtal. En polisanmälan skulle endast leda till att en åklagare eventuellt väcker talan, men en åklagare har ingen skyldighet att väcka talan på samma sätt som för andra typer av brott (5:5 BrB).

Det går inte att på förhand säga vilka kostnader åtalet kommer att medföra. Det som kan sägas är att eftersom det är frågan om enskilt åtal (d.v.s. ingenting som åklagaren väcker), gäller samma regler som för tvistemål vad avser rättegångskostnaderna (31:11 RB). Detta innebär att om du förlorar målet, ska du stå för både den andra personens och dina kostnader för advokater eller liknande (18:1 RB). Dessa kostnader kan bli omfattande.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare