Vad är den andre hundägarens skyldigheter gentemot mig vid hundattack?

Vår Jackrussel tik blev i dag attackerad av 2 stycken Granddanoa hundar som hoppade över grannens staket. Vår hund ligger nu på intensiven och vi vet inte hur det går. Vad har våra grannar för skyldigheter??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är att din granne är skadeståndsskyldig för den sakskada som ni vållats i och med att dennes hundar attackerade er hund.

Hundägare har ett strikt ansvar för sina hundar - lätt att bli skadeståndsskyldig

Som hundägare i Sverige har man ett så kallat strikt ansvar för sin hund. Det innebär att du som hundägare är ansvarig och ersättningsskyldig för alla skador som din hund orsakar på människor, djur eller föremål. Detta gäller oavsett hur skadan har uppkommit och hundägaren behöver inte ha varit vållande eller vårdslös i sitt agerande för att skadeståndsansvar ska träda in (19 § Lag om tillsyn över hundar och katter). Detta gäller såklart även din granne som har samma ansvar för sina hundar.

Skador på hund ersätts så som sakskador

Inom juridiken klassar man en hund som en sak, hur okänsligt det än låter. Skador på en hund utgör därför sakskador. De kostnader som ska ersättas är främst veterinärkostnader så länge de inte är medicinskt ogrundade eller omotiverade (5 kap 7 § Skadeståndslagen och NJA 2001 s. 65).

Eftersom att din hund orsakades skador av din grannes två hundar är din granne alltså skyldig att ersätta er för de veterinärkostnader ni kommer att få som följd av dessa skador. Om din hund orsakade några skador på din grannes hundar är även du skyldig att ersätta grannen för dennes kostnader.

Skulle det vara så olyckligt att ni kommer behöva avliva hunden så har ni även rätt till ersättning för värdet av hundens liv. Det är såklart omöjligt att ekonomiskt värdera ett husdjur på ett sätt som motsvarar dess känslomässiga värde och lagen har inga direkta bestämmelser om hur ett belopp ska sättas. Huvudregeln är dock densamma som gäller för försäkrad egendom, d.v.s. återanskaffningskostnader med avdrag för ålder och bruk. Vad det faktiskt motsvarar i pengar för en hund är något jag inte kan besvara. Det blir alltså upp till en domstol att avgöra den frågan.

Ni bör kräva er granne på skadestånd för era kostnader

Sammanfattningsvis har ni alltså rätt till skadestånd från er granne för de kostnader ni har orsakats i samband med hundattacken. Ni bör därför framställa ett ersättningskrav till er granne på den totala summan som era veterinärkostnader kommer att landa på, samt eventuell ersättning för om hunden blir tvungen att avlivas. Ni bör även undersöka om ni har någon försäkring som kan täcka era kostnader om ni blir skyldiga att ersätta er granne för dennes veterinärkostnader.

Skulle det vara så att ni inte kan göra upp i godo och att er granne inte vill ersätta era kostnader så får ni lämna in en stämningsansökan till tingsrätten i den kommun där din granne är folkbokförd. Behöver ni hjälp med detta kan ni anlita en av våra jurister på Lawline. Ni kan boka en tid med en jurist för 1677,50 kr/h genom att ringa oss på 08-533 300 04 och välja knappval 1.

Jag hoppas att allt går väl med er hund!

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare