Vad är en knuff för brott och är ett vittnesmål tillräcklig bevisning?

Hej, jag är polisanmäld för att ha knuffat till en pojke i min dotters skolklass och ska höras av en polis, i anmälan anges inga skador och jag hävdar givetvis att jag är oskyldig. Min dotter och den här pojken är åtta år och inga vittnen finns. Har också gjort en motanmälan om förtal. Enligt polismannen rör det sig om ofredande alternativt ringa misshandel. Vad kan påföljd bli och borde inte förundersökning läggas ner? Jag är oskyldig och det enda jag gjort är sagt till pojken på skarpen när han bråkat med min dotter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brott och påföljd regleras i Brottsbalken (BrB). En knuff kan antingen rubriceras som ringa misshandel eller ofredande. För ringa misshandel krävs att pojken uppger att han känt smärta eller fått någon skada, 3 kap. 5 § BrB. Om pojken uppger att han inte känt någon smärta rör det istället ofredande, 4 kap. 7 § BrB. I vilket fall som helst är böter den mest sannolika påföljden. Jag kan inte uttala mig om vilket belopp en böter skulle hamna på, men det skulle antingen vara dagsböter (med belopp utefter straffvärdet och din inkomst) eller penningböter (ett fast belopp).

Regler om förundersökning och hur processen går till efter polisanmälan finner du i Rättegångsbalken (RB). I ditt fall pågår en förundersökning. En förundersökning läggs ner om det inte finns anledning att fullfölja den, 23 kap. 4 § RB. Det kan till exempel vara att polisen uttömt alla utredningsmöjligheter eller att det inte längre finns någon misstanke emot dig. Åtal väcks endast om det finns tillräcklig bevisning. Jag kan inte uttala mig om ifall pojkens vittnesmål är tillräcklig bevisning. Det beror på om berättelsen är trovärdig och om den stöds av annan bevisning.

Med vänliga hälsningar

Hanna LindstenRådgivare